Digital affärsutveckling på Gothia Towers
Gothia Towers och Preera har i dagarna påbörjat ett gemensamt arbete kring digitalisering inom hotell- och mötesbranschen. Förutom kunskap av att driva agila projekt med prototyper och tester, bidrar Preera med erfarenhet från digital affärsutveckling inom mötesindustrin, resebranschen och media. Daniel Stenbäck, VD på Gothia Towers, berättar mer.
Det pratas på stan om att det går bra för er! Ni har nyligen öppnat portarna till det tredje tornet nere vid Korsvägen och ni är nu en av Nordens största mötesanläggningar. Kan du berätta lite mer?
– Ja, det går över förväntan bra. Vi ökar vår omsättning i år med nästan 25%. Vi är numera den största helintegrerade hotell-/kongress-/mässanläggningen i Europa med cityläge och femte störst om man enbart ser till antal hotellrum. Bara för att du bygger ut så innebär det ju inte med automatik att omsättningen ökar men så är nu fallet.
Kan du beskriva vilken typ av förändringsresa ni är inne i just nu?
– Vår förändringsresa är flerdimensionell. Vi har främst jobbat med en kulturresa i företaget. Denna innefattar bl. a. ny vision och nya kärnvärden samt vad detta innebär för respektive persons beteende. Vi har också genomfört en större omorganisation för att bättre spegla vår nuvarande affär. Tillväxttakten gör också att vi nu fokuserar på våra ledare och de ökade krav som ställs i en tid av intern och extern förändring samt volymökningar.
Som ledare och chef, vad anser du vara viktigast för att driva förändring i din organisation?
– Oavsett vad du skall förändra så är det avgörande att du själv och dina närmaste ledare själva tror på förändringen och varje dag i sitt beteende är en symbol för förändringen du vill skapa. Det är vad du gör och inte vad du säger som räknas. Glöm inte heller att vara överens om vad ni är överens om så att ni har samma förändring som målbild och inte var sin.